Gwiazdki z nieba mi się marzą … :-)

…. I marzenia się spełniają! 🙂

Pomimo sporego zapracowania udaje mi się tej dopiero co rozpoczętej jesieni  raz po raz na grzybki pojechać i różne śliczniaste znajdować 🙂

Szczególnie śliczne, co i oryginalne wśród grzybków są gwiazdosze 🙂 Króciutko wspomnę o kilku ostatnio znalezionych. Obecna pora im sprzyja im bardzo, przy odrobinie szczęścia można znaleźć pięknie rozwinięte gwiazdosze w różnych odpowiadających im miejscach 🙂

Oto gwiazdosz potrójny Geastrum triplex, gatunek, który długo stanowił przedmiot wzdychań i marzeń, a od roku daje mi się ujrzeć w coraz to nowych miejscach 🙂

Geastrum triplex gwiazdosz potrójny

Kolejny to gwiazdosz rudawy, to pierwszy gatunek gwiazdosza jaki znalazłam, od tamtego dnia minęło już kilka lat, a wciąż buzia się śmieje, gdy takie piękne oglądam:

Geastrum rufescens gwiazdosz rudawy

To teraz znów rzadszy,  bo nie tylko przeze mnie rzadziej spotykany, gwiazdosz koronowaty Geastrum coronatum. Miejsca, w których ja go znajduję nie są specjalnie piękne czy atrakcyjne, ot zarośla, zakrzaczenia, a jednak takie miejsca upodobał sobie ten piękny grzybek:

Geastrum coronatum gwiazdosz koronowaty

Podobne miejsca odpowiadają innemu z gwiazdoszy, temu prążkowanemu, ten szczególnie lubi, gdy nad jego gwiazdoszkową główką zaszumią bzy lilaki …

Geastrum striatum gwiazdosz prążkowany

Z napotkanych przez siebie kilku gatunków przedstawiłam tutaj cztery, sporo brakuje mi, by wszystkie siedemnaście polskich gwiazdoszy napotkać i obejrzeć, ale to temat na sporą część naprawdę ciekawego życia … 🙂 🙂 🙂

20 Komentarzy

  1. 27 września 2012 @ 19:21

    Ja jakoś żadnego do tej pory nie mogę znaleźć.Cztery to i tak wielki sukces,gratulacje.

    • grzybowisko said,

      27 września 2012 @ 19:34

      Dziękuję, ale natura ma nienasycona, z pewnością na czterech nie będzie chciała poprzestać 😉

      • 29 września 2012 @ 7:08

        A w jakich lasach te cuda występują?

      • grzybowisko said,

        29 września 2012 @ 19:25

        Najogólniej można to określić, że w lasach liściastych, iglastych i mieszanych 🙂 ale jak wynika z moich doświadczeń to bardzo często na żyznych glebach w pobliżu jezior, a niektóre bardzo lubią opuszczone, rzadko uczęszczane przez ludzi miejsca, a gdy jeszcze w takich miejscach rośnie bez lilak, to G. striatum prawie murowany, że się go spotka 🙂 🙂 🙂 Do znalezienia gwiazdoszy spora doza szczęścia potrzebna, a także „nos” na potencjalne siedliska, żeby szukać tam, gdzie jest wyższe prawdopodobieństwo znalezienia ….

  2. rado said,

    27 września 2012 @ 19:28

    Fantastyczny!

  3. chwastowisko said,

    27 września 2012 @ 20:22

    Hoho, wspaniała kolekcja, braaawo, Basiu. 🙂

  4. wg108 said,

    27 września 2012 @ 21:06

    Ciekawym czy jadalne…

  5. maciejmakro said,

    28 września 2012 @ 7:52

    Wymagało sporo wysiłku, ale efekt zachęcający.

    • grzybowisko said,

      28 września 2012 @ 19:10

      Zachęcający? No to się cieszę, że jest kolejny chętny poszukać tych grzybowych cudaczków 🙂 🙂 🙂

  6. Piotr said,

    28 września 2012 @ 18:50

    Piękny grzyb, a nawet grzyby!

    • grzybowisko said,

      28 września 2012 @ 19:11

      Tak, one są piękne, niezwykłe, a ileż lat nie miałam pojęcia o istnieniu takich grzybów …. Nie przyznam się Wam ile 😉

  7. graforoman said,

    7 października 2012 @ 16:42

    Potrzebna pomoc Grzybowiska. Sfotografowałem dziwne żyjątko. Może Grzybowisko pomoże ustalić jego tożsamość.
    Zajrzyj tutaj: http://graforoman.wordpress.com/2012/10/07/t-robal/

    • grzybowisko said,

      9 kwietnia 2013 @ 20:14

      Hej, Graforoman, ja kiedyś tu zajrzałam, to już dawno było, i potem stwierdziłam, ze u Ciebie już to żyjątko rozpoznano, stąd brak odzewu z mojej strony, przepraszam 🙂

  8. Grzybiarz said,

    12 października 2012 @ 12:16

    Takich grzybów to ja jeszcze nie widziałem : )

  9. Asia said,

    25 sierpnia 2016 @ 18:03

    u mnie zatrzęsienie tych gwiazdek się zrobiło, nie mam pojęcia, które to, bo myślałam, że to jakaś zaraza i dopiero zaczęłam o nich czytać 😉 ale nigdzie nie mogę zdjęcia wstawić, żeby się fachowcy wypowiedzieli …

    • grzybowisko said,

      25 sierpnia 2016 @ 19:40

      Asiu, wstaw zdjęcia na bio-forum.pl, tam na pewno dowiesz się, co znalazłaś 🙂


Dodaj komentarz