Łysak w wielkim mieście :-)

Czyli co, łysak synantropicus? 😉

A tak naprawdę to łysak wspaniały! To jego prawdziwa polska nazwa  – łysak wspaniały, inaczej Gymnopilus junonius.

Nie poznałabym jego stanowiska w moim mieście, gdyby nie to, że wędrowałam sobie pewnego wieczoru na  koncert pewnej grupy grającej gothic rock. Gdy przechodziłam koło pewnego trawnika, zauważyłam na nim najpierw czernidłaki kołpakowate, a gdy do nich podeszłam, spostrzegłam kolejne grzybki. Rosły jeszcze kawałek dalej od chodnika, ale żywym pomarańczem swoich kapeluszy przyciągnęły wzrok i wręcz wołały, by do nich podejść. Nie od razu wiedziałam co to za gatunek, ale przypuszczałam, że jakiś nie całkiem pospolity. Następnego dnia specjalnie do nich pojechałam, wykonałam fotografie, rozpoznawałam, upewniałam się co do rozpoznania i wyszło na to, że mam do czynienia właśnie z łysakiem wspaniałym! Grzybki jak sama nazwa wskazuje wspaniałe, a do tego wspaniały zbieg wszystkich okoliczności, że właśnie tak się sprawy potoczyły  – rzec można, że droga ku znalezieniu tych grzybków rozpoczęła się, gdy zaczęłam słuchać muzyki holenderskiej grupy Epica, albo jeszcze wcześniej, gdy zaczęłam słuchać gothic rock! 😛

Ciekawostką jest, że ta piękna wiązka grzybów znaleziona przeze mnie pozornie rośnie na trawniku, tak naprawdę musi wyrastać na ukrytym w ziemi drewnie lub korzeniach, bowiem łysak wspaniały jest saprotrofem wyrastającym właśnie na drewnie lub korzeniach.

Tu wyrasta „mój” wspaniały łysak wspaniały 🙂

Gymnopilus junonius w wielkim mieście 😉

A tak wyglądają jego kapelusze, gdy popatrzeć na nie z bliska 🙂

na owocniki Gymnopilus junonius spojrzenie z bliska 🙂

I jeszcze pewne detale budowy owocników – tak wyglądają blaszki i trzon.

Gymnopilus junonius – rzut oka na blaszki i trzonki

13 komentarzy

  1. maciejmakro said,

    22 października 2010 @ 12:36

    Ładny okaz – mój najszczęśliwszy grzybowy traf to, wachlarzowiec olbrzymi – Meripilus giganteus na terenie…Szkoły ogrodniczej, przy czym NIKT nie zainteresował się ze mają na obiekcie rzadkiego gościa!
    No mam też na sumieniu pępóweczkę wątrobowcową gerronema marchantiae.

  2. grzybowisko said,

    22 października 2010 @ 13:22

    Wachlarzowca olbrzymiego spotkałam w Ogrodzie Dendrologicznym i w lesie, więc tu nie mam powodu, by pozazdrościć. Ale ta pępóweczka wątrobowcowa ….. Wowowowow!

  3. chwastowisko said,

    22 października 2010 @ 18:48

    Jakie one ładne!
    Gothic rock sie przyczynił, mówisz? Hmmm. 😉

    • grzybowisko said,

      22 października 2010 @ 19:08

      Nooo, gothic rock w mocnym powiązaniu z moim grzybofiśnięciem 😉 😛

      Cieszę się, że Ci się podobają! 🙂

  4. otto said,

    1 lutego 2015 @ 11:28

    łysak wspaniały chyba ma pewne właściwości….ciekawe czy ktoś coś wie na ten temat ?

  5. 16 grudnia 2016 @ 20:54

    […] Miałam tak pewnego razu, gdy wracałam z Katowic, gdzie zatrzymałam się, przed wernisażem wystawy fotograficznej w Mikołowie. Po miłym bardzo dniu wernisażu przyszedł czas na powrót do codzienności i dość długa powrotna jazda autem do domu. Celowo jechałam następnego dnia po wernisażu, za jasności, bo bardzo nie lubię jeździć o ciemku na tak długich trasach. Wówczas to napotkałam te grzyby. Była to okazała wiązka łysaka wspaniałego. Łysak wspaniały jest słabym pasożytem, oraz saprotrofem, co oznacza, że może wyrastać np. u nasady pnia żywego jeszcze drzewa, ale również często pojawia się na pniakach po wyciętym drzewie. Z tej to przyczyny można dość często dostrzec jesienią właśnie na przydrożach, na pozostałościach po wyciętych tam drzewach. Tak to jest, że przyroda nie znosi pustki … Było drzewo, nie ma drzewa, za to pojawiają się grzyby, które rozkładają pozostałości drewna, a może nawet korzeni … Z takim przypadkiem już się też spotkałam i opisałam go we wpisie o grzybach w wielkim mieście🙂 […]

  6. Kiersten said,

    18 grudnia 2016 @ 13:40

    I couldn’t resist commenting. Very well written!

  7. Jack said,

    20 grudnia 2016 @ 5:13

    I am sure this paragraph has touched all the internet viewers, its really really pleasant paragraph on building up new web site.

  8. Mari said,

    15 stycznia 2017 @ 13:49

    Ι truly appreciate this post. I’ve bᥱen lߋoking everywhᥱre fοr
    this! Thank goodness I found it on Bing. Үou’ve made my Ԁay!

    Thanks aǥain!

  9. 23 stycznia 2017 @ 23:09

    Nice information, many thanks to the author.
    It is helpful to me now, but generally speaking, the effectiveness and also significance is overwhelming.
    Many thanks and all the best!

  10. 9 lutego 2017 @ 11:30

    Great blog you have here.. It’s hard to find excellent writing like yours nowadays.

    I seriously appreciate people like you! Take care!!

  11. 9 lutego 2017 @ 12:40

    It’s very simple to find out any matter on web as compared to books, as I found this piece of writing at this site.


Skomentuj

