Niczym szadź zimowa, narażony ….

Grzyb pojawia się od lata do jesieni, w czasie długiej, wilgotnej pogody, w lasach, gdzie występują powalone kłody bukowe lub dębowe, albo stojące posusze tych gatunków.

Inne soplówki jodłowa, czy jeżowata swym wyglądem bardziej kojarzą się z soplami. Soplówka gałęzista, inaczej bukowa mnie kojarzy się z zimową szadzią. Proszę tylko spojrzeć na dolne zdjęcie, czyż nie mam racji?

Soplówka bukowa jest częściej spotykana niż pozostałe dwa wyżej wymienione gatunki jodłowa i jeżowata. Ona ma „tylko” kategorię V (narażony) na Czerwonej Liście, pozostałe to gatunki wymierające (E). Wszystkie gatunki soplówki są w Polsce gatunkami prawnie chronionymi.

Jednak sam fakt, iż spotkałam soplówkę dopiero po trzech latach chodzenia za grzybkami, i to spotkałam ją dzięki otrzymanej podpowiedzi, świadczy to o tym, jak niełatwo jest znaleźć ten gatunek. Czemu tak jest? Ano dlatego, że brakuje  w lasach gospodarczych substratu, na którym może ona wyrastać.

Wielkie znaczenie dla zachowania gatunków ma Puszcza Białowieska – jeszcze jest czas na zbieranie podpisów pod Obywatelskim projektem zmian do Ustawy o ochronie przyrody, który ma m.in. doprowadzić do powiększenia obszaru Białowieskiego Parku Narodowego. Każdego, któremu nie jest obojętny los przyrody, zachęcam do zapoznania się z tekstem i uzasadnieniem Obywatelskiego projektu zmian do Ustawy o ochronie przyrody i złożenie swojego podpisu pod tym projektem.

Zapraszam tu:

http://www.tydecydujesz.org/

i tu:

http://www.salamandra.org.pl/component/content/article/36-prawo/418-stop-samorzdowemu-liberum-veto.html?directory=1

Na  w/w stronach można pobrać jako dokument Microsoft Word i wydrukować specjalny formularz do składania podpisów. Formularze z podpisami można jeszcze przesyłać na adres biura Greenpeace Polska, do 5 listopada, bo organizatorzy akcji potrzebują jeszcze czasu na ich podliczenie.

Fundacja Greenpeace Polska
ul. Lirowa 13
02-387 Warszawa

Hericium coralloides – narażona na wymarcie o ile dalej będą działały czynniki zagrożenia

subtelna niczym szadź struktura Hericium coralloides

Muszę się wytłumaczyć za jakość fotografii soplówki bukowej – fotografowałam ją przy niewielkiej ilości światła, było to późnym popołudniem, gdy słońce zniżało się ku zachodowi i mimo wszelkich starań, zastosowania statywu, maksymalnej czułości i maksymalnej GO fotografie wyszły, jakie wyszły. Jednak dla dobra sprawy ochrony cudów Puszczy Białowieskiej pokazuję je, takie jakie posiadam, by świadczyły o tym, jak trudno spotkać te piękne grzyby, i jak bardzo aktywnie należy działać, by tak rzadkie gatunki jak ona miały gdzie rosnąć i trwać.

10 Komentarzy

  1. Ewa said,

    28 października 2010 @ 17:18

    Dzień dobry. 🙂
    Radzido zaprowadziła mnie wczoraj w ten piękny zakątek. Delektuję się zatem, ale i prośbę mam przy okazji. Na grzybach nie znam się, a jakoś tak czasami pod obiektyw wchodzą. Gdybyś kiedyś znalazła czas i zerknęła do http://zawszekolorowo.blox.pl/html okiem fachowca, może trochę rozjaśniłabyś mi w głowie. Z góry pięknie dziękuję. 🙂
    Ewa

  2. grzybowisko said,

    29 października 2010 @ 18:05

    Witaj, Ewo 🙂
    Obejrzałam zdjęcia jakie zamieściłaś w swoim blogu – bardzo ładne! 🙂
    Jeśli tylko będę mogła pomóc w rozpoznaniu gatunków grzybków, zrobię to 🙂

  3. chwastowisko said,

    31 października 2010 @ 17:49

    Ładny bardzo. 🙂 Gdybym takiego zobaczyła, pewnie bym pomyślała, że to porost a nie grzyb, no ale nie zobaczę. 😉

  4. grzybowisko said,

    31 października 2010 @ 19:52

    Gdy się kolejny raz przyglądałam zdjęciom przyszło na myśl skojarzenie tego grzybka z koronkowym żabotem 🙂 Tak czy inaczej, oryginalny jest bardzo i chciałoby się częściej go spotykać, a nie raz na trzy lata … :-/ A może to moja wina, bo za mało bywam w lasach? Jak jest to kilka razy w miesiącu, to jak tu nadążyć z poszukaniem tylu ciekawych różności, jakie czekają na odkrycie w „moich” lasach ….. 😦

    Uwaga, uwaga, nadszedł listopad, a wraz z nim mogą czekać na nas w lasach w okolicy brzóz, na leżących na ziemi gałązkach takie oto listopadowe niespodzianki https://grzybowisko.wordpress.com/2009/11/12/listopadowa-niespodzianka/ 🙂

  5. grajd24g said,

    1 listopada 2010 @ 0:58

    I well understand it. I can help with the question decision.

    gry platformowe
    | gry

  6. 13 września 2011 @ 21:23

    A u mnie w Tarnowskich Górach w Parku w Reptach (http://pl.wikipedia.org/wiki/Zesp%C3%B3%C5%82_przyrodniczo-krajobrazowy_%22Park_w_Reptach_i_Dolina_Dramy%22 ) robię badanie grzybów nadrzewnych na OL Biologiczną w liceum i zaobserwowałem soplówkę bukową na 18 stanowiskach.. i nie tylko. (m.in. lakownicę lśniącą i pare gatunków z czerwonej listy jako R)..

    • grzybowisko said,

      14 września 2011 @ 17:19

      Maćku, gratuluję wspaniałych znalezisk!
      Byłam w Parku w Reptach kilka lat temu, ziwedzałam Sztolnię Czarnego Pstrąga. To było zanim zainteresowały mnie grzyby, nabyłam wówczas książeczkę o tamtejszej florze, a Ty możesz opracować książeczkę o grzybach 🙂
      Życzę powodzenia w Olimpiadzie, kciuki trzymam bardzo mocno 🙂

      • 14 września 2011 @ 21:23

        Dziękuje 🙂 I powiem szczerze niektóre osobniki są trudne do oznaczenia. Mam atlas hub autorstwa Łakomy Piotr i Kwaśna Hanna(http://ksiegarnia.pwn.pl/produkt/24517/atlas-hub.html) ale czasami ciężko jest oznaczyć. Mógłbym prosić o małą pomoc i jakoś podesłać parę fotek? 🙂 🙂

      • grzy-basik said,

        15 września 2011 @ 6:25

        Oczywiście, Maćku, wysłałam Ci wiadomość na priv 🙂


Skomentuj

