Patyczka i małozorek :-)

Jak to czasem przypadek rządzi tym, że znajduje się ciekawe, rzadkie grzybki 🙂

Jesienią 2010 r. znalazłam po raz pierwszy u siebie patyczkę lepką. Było to w pewnym lesie nad jeziorem, rosła obficie, z relacji znajomych wynikało, że „wysypała” w tym roku dość obficie, widziano patyczkę w wielu miejscach i w sporych ilościach. W związku z tym dostrzegając ją w innym miejscu, mogłam ją zupełnie zlekceważyć, pominąć i pójść dalej … Zrobiłam jednak inaczej, podeszłam do dostrzeżonej na poboczu drogi patyczki lepkiej, a w nagrodę dostałam … małozorka zielonawego! 🙂

Małozorek zielonawy o prześlicznej łaciońskiej nazwie Microglossum viride należy do kategorii V na Czerwonej Liście, co oznacza, że gatunek ten może w najbliższej przyszłości przesunąć się do kategorii wymierających, jeśli będą nadal działać czynniki zagrożenia. To tłumaczy moją wielką radość ze znalezienia tak interesującego grzybka, a wszystko to zawdzięczałam raczej pospolitej patyczce lepkiej. Raczej pospolitej, ale skądinąd wiadomo mi, że badacze przyglądają się ostatnio patyczce i z jednego szerzej rozumianego gatunku (tzw.  gatunek sensu lato) wydzielają odrębne gatunki 🙂

Miejsce, gdzie patyczka i małozorek obok siebie rosły – przydrożna skarpa w buczynie – wyglądało tak:

tu patyczka i małozorek, widać je?

A same grzybki z bliska wyglądają tak:

patyczka lepka Leotia lubrica s.l. po lewej i małozorek zielonawy Microglossum viride nieco poniżej na prawo od patyczki

6 Komentarzy

  1. zielarka said,

    16 lutego 2012 @ 11:45

    Małozorek jest bardziej patyczkowaty od patyczki. 😉

    • grzybowisko said,

      18 lutego 2012 @ 9:27

      Haha, co prawda, to prawda, pewno najpierw opisano patyczkę i zabrakło patyczkowej nazwy dla małozorka, ostała mu się mał-o-zorkowa 😉

  2. maciejmakro said,

    16 lutego 2012 @ 17:02

    Niesamowite grzybki… poszukam u siebie w buczynach.

    • grzybowisko said,

      18 lutego 2012 @ 9:27

      Maćku, donieś, jak znajdziesz 🙂 Powodzenia w poszukiwaniach 🙂

  3. wg108 said,

    16 lutego 2012 @ 19:43

    Fotogeniczne maluchy!


Skomentuj

