O tym, jak znalazłam grzyby …. jadąc autem

Na początek przestroga, proszę nie rozumieć mnie zbyt dosłownie i nie szukać grzybów jadąc autem, żeby nie skończyło się to jakimś nieszczęściem … Już korzystanie z komórki podczas jazdy może spowodować wiele złego i tak samo wypatrywanie grzybów z auta może być przyczyną jakiegoś niemiłego zdarzenia … 😦

Czasem jednak grzyby są tak okazałe, wyraziście zabarwione i tak bardzo odznaczają się od otoczenia, że gdy wzrok mimo woli padnie na takowe, można je dość łatwo zauważyć. Wówczas, jeśli tylko chcemy się z nimi bliżej poznać, pozostaje tylko odpowiednio ostrożne wybranie miejsca na postój auta (ale proszę, żadnych gwałtownych hamowań!), cofnięcie się na piechotkę do grzybków (znów trzeba uważać, żeby komuś nieostrożnie nie wyjść prosto pod koła!) i następuje szczęśliwy finał w postaci oglądania i fotografowania grzybów znalezionych podczas jazdy autem 🙂

Miałam tak pewnego razu, gdy wracałam z Katowic, gdzie zatrzymałam się, przed wernisażem wystawy fotograficznej w Mikołowie. Po miłym bardzo dniu wernisażu przyszedł czas na powrót do codzienności i dość długa powrotna jazda autem do domu. Celowo jechałam następnego dnia po wernisażu, za jasności, bo bardzo nie lubię jeździć o ciemku na tak długich trasach. Wówczas to napotkałam te grzyby. Była to okazała wiązka łysaka wspaniałego. Łysak wspaniały jest słabym pasożytem, oraz saprotrofem, co oznacza, że może wyrastać np. u nasady pnia żywego jeszcze drzewa, ale również często pojawia się na pniakach po wyciętym drzewie. Z tej to przyczyny można dość często dostrzec jesienią właśnie na przydrożach, na pozostałościach po wyciętych tam drzewach. Tak to jest, że przyroda nie znosi pustki … Było drzewo, nie ma drzewa, za to pojawiają się grzyby, które rozkładają pozostałości drewna, a może nawet korzeni … Z takim przypadkiem już się też spotkałam i opisałam go we wpisie o grzybach w wielkim mieście 🙂

Oto moje wspaniałe łysaki wspaniałe, a 🙂 a kolejne fotografie ukazują ich przydrożne inklinacje 🙂

dsc_0148

dsc_0124

dsc_0117

Innym razem, także na przydrożu znalezione, łysaki były tak okazałe, jak nigdy dotąd! Pokrywa od obiektywu ukazuje skalę wielkości kapelusza największego w tej wiązce owocnika 🙂

dsc_0110

dsc_0114

dsc_0112

Skomentuj

